Hur kan vi veta att vi är här?

Vi har en naturlig förmåga att observera vad som händer, i det inre och det yttre. Vi kan se vad vi känner och vi kan se vad vi tänker - vi kan se vad vi tänker om oss själv och vi kan se vad vi tänker om andra. "Förut var jag på det där sättet, men nu är jag så här". Hur kommer det sig att vi kan göra sådana reflektioner? På grund av vår förmåga till ren observation.

Och det bästa är att denna förmåga redan är med oss - vi behöver bara upptäcka den inom oss själva. Hur? Genom att inte följa sinnets reaktioner utan att vara kvar i vår naturliga observation av allt som vi känner och tänker. Det är inte svårt - tvärtom är det helt naturligt, så naturligt att vi sällan fäster någon vikt vid det alls. Det är dags att upptäcka vad som finns inom oss själva - det är dags att blicka inåt och se vad som redan är Här.

Så hur vet vi att vi är här? En sådan fråga kan ta oss tillbaka till vårt naturliga, neutrala tillstånd av ren observation. Men vi kan behöva stanna med frågan en stund i stillhet, så att den får chans att sjunka in i vårt medvetande och visa sin hemlighet. Därför rekommenderas denna övning innan du fortsätter med nästa text. Övningen tar bara några minuter och kan upprepas när som helst som ett ankare tillbaka till vårt naturliga tillstånd av neutral observation.

Övning: Bara observera

Dikt: Hur kan vi veta?

Nästa text: Att observera sinnet

Sajtkarta

m@medvetenheten.nu