Hur vet vi vad vi tänker och känner?

Vi har en naturlig förmåga att observera allt vad vi tänker och känner, som till exempel intentioner, drömmar, planer och projektioner. Den här texten är en inbjudan att stanna upp och reflektera över hur det är möjligt att vi kan se allt detta - hur kan vi veta vad vi tänker och känner? Denna fråga ställs inte från något filosofiskt perspektiv utan är en direkt inbjudan att förstå vår egen kapacitet till ren observation.

Det finns så mycket inom oss som pågår hela tiden - vi tänker, vi känner, vi reagerar på det som händer. Samtidigt så ser vi allt detta, och vi ser hur det förändras. "Igår kände jag så där, men idag känner jag så här" - hur är det möjligt att vi kan göra sådana reflektioner?

Det är först när vi börjar skapa bilder av hur vi ska eller borde känna oss som vi kan få tankar att något är fel - när vi börjar övertolka hur vi känner oss, trots att det vi känner bara är för stunden. Därför rekommenderas denna övning som är en inbjudan till att stanna i den neutrala observation som är före tankarnas tolkningar.

Övning: Bara observera

Dikt: Hur kan vi veta?

Nästa text: Att observera sinnet

Sajtkarta

m@medvetenheten.nu