
vad är det som händer?
vad är det som händer i oss själva?
vad är det vi känner, vad är det vi vill?
tänk om vi redan har vad vi önskar
tänk om det vi drömmer om redan är till!
vi blickar inåt och känner vad vi känner
ett obrutet flöde, en ström av energi
hur ska vi tolka det,
vilket namn ska vi ge?
är det känslor, är det tankar,
eller är det bara Liv?
när vi tolkar vad vi känner,
skapar vi en tankevärd
av uppdelning, splittring, åsikter och begär
vad skulle hända om vi bara lät det vara?
känslor, tankar, värden, åsikter och allt det där
alla problemen börjar när vi försöker hålla fast
vid det som ständigt rör sig,
och inte kan vara still
hur skulle det kännas om vi bara lät det vara?
skulle detta kunna vara
vad vi verkligen önskar och vill?
på stranden står en bänk
som blickar mot ett hav
så är vår förmåga att se vad än som är
bara titta, bara lyssna, utan att gå in i nåt
då kan vi se att det vi vill redan är Här
Nästa text: Att observera sinnet
Övning: Bara observera
Lyssna på denna dikt